Espanya inaugura un tram de l’autovia Lleida-Osca 21 anys després d’iniciar-lo

Los inauguradores de la gran nobra con el ministro Puente a la cabeza
Vint-i-un anys. Sí, has llegit bé: 21 llargs anys han trigat les autoritats pertinents a acabar un tram d’autovia que uneix Siétamo amb la capital d’Osca. Un segle en anys d’obra pública, sens dubte. Però aquesta setmana, finalment, els somnis s’han fet realitat: s’inaugura l’A-22. 113 quilòmetres d’esperes, llicències, aturades i ajustos pressupostaris. I s’esperen, atenció, 10.000 cotxes al dia per estrenar la via com cal.

El miracle administratiu
La darrera pedra es va col·locar l’1 d’octubre. El tram es converteix ara en la connexió oficial entre Osca i Lleida, tancant un projecte que va començar… el 2004! Sí, en aquell moment els telèfons no eren intel·ligents, els mems no existien i els pressupostos no es deien “línies plurianuals” sinó “promeses”.

Les causes del retard són, per descomptat, ben acolorides:
• la crisi del 2008 va començar amb força i molta tisora financera, congelant partides;
• permisos, medi ambient, ajustos de traçats i una burocràcia que creixia més que l’obra;
• “imprevistos” que només apareixien quan convenia allargar terminis i justificar més desemborsaments.

Finalment, amb bombo i platerets, es calcula que més de 61 milions d’euros s’han gastat només en el tram final. Un preu merescut per inaugurar allò que molts ja començaven a creure que era un mite local.

10.000 cotxes al dia (o això diuen)
Els futurs usuaris del tram podrien sorprendre’s si hi passen “només” cinc mil cotxes, o deu. Però segons les previsions oficials, 10.000 vehicles diaris circularan per allí. Una xifra que sona optimista, i més per estrenar una cosa que semblava eterna.

Tampoc cal oblidar que hi ha rutes alternatives, ciutadans escèptics i un rerefons de fum administratiu que qualsevol conductor perspicaç ja flairarà a distància. Però vaja: 10.000 cotxes és una xifra rodona, visualment atractiva i fàcil de col·locar als titulars.

Reflexions iròniques (encara que certes)
• Si has pensat a jubilar-te, potser visquis el dia en què convoquin les obres del següent tram amb fanfàrria.
• Els polítics locals poden lluir fotos + selfies: “Jo hi era quan es va acabar l’obra”.
• Mentrestant, molts altres trams promesos porten més temps esperant que aquesta autovia en acabar-se. No estaràs sol si mires la teva ciutat i recordes promeses “creixents”.

Epíleg
S’estrena una autovia, 21 anys tardana i 61 milions addicionals invertits. Però el més irònic és que, mentre l’asfalt nou s’estén, la memòria col·lectiva no oblida. S’inaugura un tram “esperat”, adorat pels titulars i els polítics, però també assenyalat com a exemple benaurat de l’art de dilatar allò inevitable.
I ara, que circuli el trànsit… si algú recorda comprovar quants cotxes reals hi passen, aquesta dada serà or pur per a futures promeses electorals.