L’Estratègia Ferroviària de Catalunya vol respondre a reptes com la descarbonització o el creixement de la població

La Generalitat canvia l'estratègia per al ferrocarril del 2050

vies de tren Foto Gencat

El govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat una ambiciosa estratègia ferroviària per al període 2025-2050 que pretén redissenyar la xarxa de ferrocarril del territori català cap a un model modern, més distribuït territorialment i amb un protagonisme més gran del servei públic, on es recullen elements clau com la creació d’estacions d’alta velocitat, una nova empresa pública ferroviària i la construcció d’eixos que reordenen la connectivitat regional.

Les 5 Claus de l’estratègia

1.- Nova empresa pública ferroviària

S’impulsarà la constitució d’una entitat pública (o societat mixta sota control autonòmic) que gestionarà serveis ferroviaris a Catalunya. Per exemple, la societat Rodalies de Catalunya S.M.E., S.A. —mixta entre l’Estat i la Generalitat— servirà de pas cap a una major autogestió.

2.- Tres noves estacions d’alta velocitat (AVE) i major abast de l’AVE

Segons s’indica, es preveu la construcció de tres noves estacions d’alta velocitat a Catalunya, amb la intenció d’augmentar la connectivitat del territori i enfortir la presència de l’AVE.

3.- Dos grans eixos que reordenen el mapa ferroviari

S’aposta per una estructura ferroviària que trenqui amb la lògica merament radial (centrada en Barcelona) per afavorir eixos transversals i orbitals:

  • L’anomenat Eix Transversal Ferroviari, que connectaria Lleida–Girona passant per l’interior (Igualada, Manresa, Osona) i permetria una vertebració més horitzontal de Catalunya.
  • Una línia orbital que circumval·laria l’àrea metropolitana barcelonina, connectant diferents nuclis sense passar pel centre. Una mena d’alternativa al Quart Cinturó en versió ferroviària.

4.- Visió territorial i de llarg termini (cap al 2050)

La fulla de ruta pretén preparar Catalunya per a un futur amb fins a 10 milions d’habitants, amb una distribució més equilibrada i ciutats connectades, no només amb Barcelona com a centre absolut.

5.- Sostenibilitat i càrrega de mercaderies

El pla no només busca millorar els serveis de viatgers, sinó també potenciar el transport ferroviari de mercaderies (meta del 30 % segons estàndards europeus) i reduir la pressió sobre les carreteres del litoral.

Importància i efectes esperats

Per a la mobilitat: millor connectivitat entre nuclis urbans i comarcals, més estacions, millors serveis, menor dependència del cotxe privat.
Per al territori: vertebració interior davant de la concentració d’infraestructura només al litoral i l’àrea metropolitana.
Per a l’economia: facilitats de transport atrauran inversions, millor accés laboral i major competitivitat territorial.
Per a la sostenibilitat: més trens, més mercaderies, menys carreteres, menor petjada de carboni.
Per a la governança: la desitjada millora en la gestió des de Catalunya i una empresa pública reforçada podrien suposar més control i capacitat d’adaptació.

Reptes i incògnites

Finançament: Les obres ferroviàries són costoses i requereixen sostenibilitat pressupostària. D’on provindrà aquest esforç inversor: fons europeus, estatals, autonòmics?
Coordinació de competències: El ferrocarril és un àmbit amb competències de l’Estat (infraestructura, Alta Velocitat) i de la Generalitat (rodalies, regionals). El canvi de gestió exigeix un bon encaix.
Terminisinis i execució: L’horitzó és 2025-2050, però molts projectes requereixen estudis, llicències, expropiacions. Quan començaran concretament les noves estacions i eixos?
Impacte real en serveis actuals: Mentre es planifica el llarg termini, els usuaris de les xarxes actuals (per exemple, el servei de rodalies) continuen exigint millores immediates.
Equilibri territorial: Millorar l’interior sense deixar de banda el litoral i els greus colls d’ampolla metropolitans serà un repte polític i tècnic.

En definitiva, l’estratègia ferroviària anunciada marca un punt d’inflexió en com Catalunya entén la seva mobilitat per ferrocarril: ja no com a mer complement del litoral o com a xarxa radial basada en Barcelona, sinó com una xarxa integral, distribuïda, sostenible i amb autonomia de gestió. El repte serà que les promeses es concretin en terminis raonables, amb finançament sòlid i assoliments visibles per als usuaris abans de 2030.

Per posar només una dada real damunt de totes aquestes promeses: l’estació d’AVE de la Sagrera fa més de 15 anys (des de 2010) que s’està construint i sembla que rondarà els 25 (2032 al 2035) la seva finalització: si se segueixen aquests terminis, les solucions als problemes d’avui de la xarxa ferroviària catalana es traspassaran a una altra generació posterior. Una barbaritat.