​El bon ús del català no remunta després del “procés”, segons les noves proves orals

Els alumnes catalans parlen millor en castellà que en català

La Conselleria d’Educació i Formació Professional (FP) ha publicat els resultats de les darreres proves orals de català i castellà realitzades per l’alumnat de sisè de primària (11 anys) i quart d’ESO (15 anys). Les dades confirmen una tendència ja detectada el 2023: els estudiants catalans s’expressen millor en castellà que en català, tant a primària com a secundària.
El idioma catalán no remonta el vuelo tras el procés
photo_camera L'idioma català no remunta el vol després del procès

Resultats a sisè de primària

En l’apartat de lèxic, suspenen en català el 3,4% dels alumnes, mentre que en castellà només ho fa el 0,8%. En l’extrem superior, els excel·lents en català arriben al 23%, enfront del 36,4% en castellà.
En fonètica, el 36,6% assoleix un excel·lent en català, davant del 47,7% en castellà. La nota més freqüent en català és el notable, mentre que en castellà predomina l’excel·lent en fonètica, interacció i adequació (amb percentatges superiors al 43%).

Resultats a quart d’ESO

Les diferències es mantenen: en lèxic, els excel·lents són el 24% en català enfront del 35% en castellà. Els suspensos, un 4,8% en català i només un 1,4% en castellà.
En fonètica, el 36,7% dels alumnes destaca en català, però el 52,2% ho fa en castellà, 15 punts més.

Avaluació i polèmica

Les proves, realitzades al maig en 2.110 centres de primària (66.000 alumnes) i 1.062 de secundària (70.000 alumnes), són censals i mesuren l’expressió oral en ambdues llengües.
No obstant això, els seus criteris d’avaluació han generat polèmica. Diversos docents van criticar que estaven dissenyats “perquè tothom aprovés”. Per exemple, en català es considera aprovat un alumne que mantingui un to monòton o abusi de crossa com “bé”, “val” o “en plan”, sempre que no dificulti la comprensió.

Valoració del Departament

La consellera Esther Niubó va valorar els resultats “positivament”, destacant que la majoria de l’alumnat se situa “en el nivell alt” d’expressió oral en ambdues llengües.
Niubó va recordar que el principal repte del sistema educatiu continua sent atendre la diversitat en unes aules on un de cada tres alumnes té necessitats educatives específiques.
L’informe, elaborat per l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació, assenyala que en les proves de primària de català:
• El 67,3% fa servir un vocabulari variat,
• El 68,6% construeix bé les oracions,
• El 71,2% pronuncia correctament els sons catalans,
• I el 74,6% manté un ritme i entonació adequats.

Més a Cultura