Resultats a sisè de primària
En l’apartat de lèxic, suspenen en català el 3,4% dels alumnes, mentre que en castellà només ho fa el 0,8%. En l’extrem superior, els excel·lents en català arriben al 23%, enfront del 36,4% en castellà.
En fonètica, el 36,6% assoleix un excel·lent en català, davant del 47,7% en castellà. La nota més freqüent en català és el notable, mentre que en castellà predomina l’excel·lent en fonètica, interacció i adequació (amb percentatges superiors al 43%).
Resultats a quart d’ESO
Les diferències es mantenen: en lèxic, els excel·lents són el 24% en català enfront del 35% en castellà. Els suspensos, un 4,8% en català i només un 1,4% en castellà.
En fonètica, el 36,7% dels alumnes destaca en català, però el 52,2% ho fa en castellà, 15 punts més.
Avaluació i polèmica
Les proves, realitzades al maig en 2.110 centres de primària (66.000 alumnes) i 1.062 de secundària (70.000 alumnes), són censals i mesuren l’expressió oral en ambdues llengües.
No obstant això, els seus criteris d’avaluació han generat polèmica. Diversos docents van criticar que estaven dissenyats “perquè tothom aprovés”. Per exemple, en català es considera aprovat un alumne que mantingui un to monòton o abusi de crossa com “bé”, “val” o “en plan”, sempre que no dificulti la comprensió.
Valoració del Departament
La consellera Esther Niubó va valorar els resultats “positivament”, destacant que la majoria de l’alumnat se situa “en el nivell alt” d’expressió oral en ambdues llengües.
Niubó va recordar que el principal repte del sistema educatiu continua sent atendre la diversitat en unes aules on un de cada tres alumnes té necessitats educatives específiques.
L’informe, elaborat per l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació, assenyala que en les proves de primària de català:
• El 67,3% fa servir un vocabulari variat,
• El 68,6% construeix bé les oracions,
• El 71,2% pronuncia correctament els sons catalans,
• I el 74,6% manté un ritme i entonació adequats.