El portaveu de VOX, Gonzalo de Oro, ha posat el focus en diverses sentències judicials recents que han declarat nul·les determinades actuacions municipals, entre elles projectes com les “superilles” de l’Eixample —concretament als carrers Consell de Cent, Rocafort, Casanova i Bruc— i la reforma de la Via Laietana. Segons VOX, aquests projectes haurien vulnerat el Pla General Metropolità (PGM) i s’haurien executat sense els tràmits legals adequats.
De Oro no es va limitar a lamentar errors tècnics, sinó que va denunciar que aquestes resolucions judicials “posen de manifest una forma de governar arbitrària, ideologitzada i allunyada de la legalitat”. L’argument central de VOX és que Barcelona “no pot continuar pagant les conseqüències de la improvisació urbanística dels governs d’esquerres”.
El grup exigeix que es depurin tant les responsabilitats polítiques com tècniques, al·legant que els damnificats per aquestes decisions —veïns, comerciants i treballadors— han patit un perjudici econòmic i social. Finalment, han formalitzat la petició de comissió d’investigació per garantir transparència i protegir l’interès general davant el que qualifiquen com “abusos de poder” en matèria urbanística.
VOX pide una comisión de investigación por las irregularidades urbanísticas del Ayuntamiento de Barcelona. @gonzalodeoro, denuncia que “ponen de manifiesto una forma de gobernar arbitraria, ideologizada y alejada de la legalidad”.https://t.co/V2mYAzYqpv
— VOX Barcelona Ciudad (@vox_bcnciudad) October 30, 2025
Des d’un punt de vista ciutadà, aquesta comissió intenta respondre a dues grans incògnites:
-
Tècnica / urbanística: quins tràmits es van realitzar, quines normatives es van incomplir, quin va ser l’impacte concret dels projectes anul·lats.
-
Social / territorial: com van afectar aquests projectes als veïns (mobilitat, comerç, convivència), en quins barris i amb quines conseqüències reals.
Les decisions urbanístiques de l’Ajuntament de Barcelona, òbviament, tenen efectes dominó en la mobilitat urbana, l’accés al centre, les tensions d’habitatge i el comerç. Si alguns dels projectes anul·lats són en zones de gran densitat urbana, hi pot haver implicacions per a l’accessibilitat al litoral, els aparcaments, les zones per a vianants, etc. A més, cal analitzar si s’ha seguit degudament la normativa urbanística, els procediments d’aprovació, els controls públics, etc.