Un cas que reobre el debat sobre els mitjans públics catalans
VOX sosté que l’espai —emès a través de La Xarxa Audiovisual Local (XAL), xarxa dependent de la Diputació— “no té audiència ni utilitat pública” i constitueix un “cas de clientelisme polític amb diners de tots els barcelonins”.
“Estem davant d’un autèntic malbaratament de diners públics. Més de mig milió d’euros per un programa que ningú veu, mentre Barcelona pateix inseguretat, brutícia i manca de recursos”, va declarar Gonzalo de Oro, president del grup municipal de VOX a l’Ajuntament.
Què és The Weekly Mag?
El programa va néixer el 2018, impulsat per La Xarxa, amb l’objectiu d’oferir continguts en anglès sobre l’actualitat cultural i social catalana.
S’emet setmanalment a televisions locals i per internet, i des del seu inici ha estat dirigit i presentat per Marcela Topor, periodista d’origen romanès que durant anys va dirigir el periòdic Catalonia Today, una publicació, curiosament, també finançada per la Generalitat durant els governs del seu marit.
En el seu format actual, The Weekly Mag combina entrevistes, reportatges i recomanacions culturals, amb una clara orientació cap al públic internacional.
El programa es grava als estudis de La Xarxa, a Esplugues de Llobregat, i compta amb un petit equip de producció.
Les xifres del contracte
Diverses informacions publicades en mitjans confirmen que Topor cobra al voltant de 6.000 euros mensuals pel seu treball a The Weekly Mag. Aquesta xifra equival a 72.000 euros anuals, cosa que suma més de 540.000 euros des de 2018 si es manté la mateixa retribució.
El juny de 2023, El Triangle va revelar que el contracte depenia directament de la Diputació de Barcelona —aleshores governada per un pacte PSC–Junts—, i que la seva renovació anual no passava per concurs públic, sinó per una adjudicació directa de la XAL.
Al setembre de 2025, el mateix mitjà va informar que la Diputació havia renovat novament el contracte fins a finals d’any, malgrat les crítiques de l’oposició.
L’audiència, el punt més opac
El principal argument de la denúncia de VOX és la manca d’audiència verificable. El programa s’emet pel canal de la XAL i les televisions locals adherides, però no figura a les medicions oficials de Kantar Media ni als informes de la CCMA. A YouTube, el canal oficial de The Weekly Mag acumula només desenes de visualitzacions per vídeo, cosa que reforça la percepció d’un impacte marginal.
Des de la XAL, però, s’argumenta que l’objectiu del programa “no és l’audiència massiva, sinó la projecció cultural exterior”, i que la seva continuïtat respon a una “aposta per la difusió internacional del talent català”. O dit d’una altra manera, el programa potser no és d’interès públic, però existeixen altres “interessos”.
La Diputació i la XAL: una xarxa pública sota la lupa
La Xarxa Audiovisual Local (XAL) és una empresa pública de la Diputació de Barcelona, creada l’any 2012 per proveir continguts i serveis tècnics a les televisions locals catalanes. El seu pressupost anual ronda els 16 milions d’euros, i la seva direcció depèn de l’àrea de Presidència de la Diputació.
El control polític de la XAL ha estat històricament un terreny de negociació entre el PSC i Junts per Catalunya, especialment en els pactes de govern provincials.
VOX denuncia que el manteniment del contracte de Topor “respon a acords polítics, no a criteris professionals”.
Les acusacions de VOX
El comunicat emès per VOX Espanya el 5 de novembre de 2025 acusa directament la Diputació de “malversar recursos públics” i exigeix una auditoria dels contractes vinculats a la XAL.
“És un exemple escandalós de com el PSC i els socis de Puigdemont es reparteixen els fons públics a esquenes dels ciutadans”, assenyala el text.
VOX anuncia que demanarà compareixences i documentació oficial tant al ple municipal com davant del Síndic de Greuges i els òrgans de fiscalització econòmica.
Reaccions i versions
Fins ara, ni la Diputació de Barcelona ni Marcela Topor han emès declaracions públiques sobre el cas. Des de la XAL, fonts consultades insisteixen que “tots els contractes s’ajusten a la legalitat i compten amb supervisió tècnica i pressupostària”.
A l’entorn de Junts, la figura de Topor es considera “independent” i “professionalment solvent”, recordant que el programa “porta vuit anys en antena sense una sola queixa per part de la Diputació ni dels ens locals associats”.
Context polític i mediàtic
El cas s’afegeix a un llarg historial de polèmiques per l’ús dels mitjans públics amb finalitats partidistes o clientelars. A Catalunya, tant la CCMA (TV3 i Catalunya Ràdio) com la XAL han estat objecte de crítiques per alineament polític i manca de control de resultats.
Aquest nou episodi arriba, a més, en un moment de tensió institucional entre el PSC i Junts pel repartiment de poder a la Diputació de Barcelona, després de la renovació dels pactes a mitjans de 2025. Tampoc cal oblidar que el mateix Puigdemont i Junts acaben de “trencar” amb el PSOE, per la qual cosa és més fàcil, ara mateix, no renovar el contracte de Marcela Topor que mantenir-lo. Veurem què decideix el PSC–PSOE català.