Granollers presenta Sant Miquel al Pla de Barris 2026 amb la vista posada en una inversió de fins a 25 milions d’euros
L’Ajuntament de Granollers ha anunciat oficialment la seva candidatura a la nova convocatòria del Pla de Barris de la Generalitat de Catalunya, presentant el barri de Sant Miquel com a àrea d’intervenció especial. La proposta, que busca una important línia de finançament per a projectes de transformació integral, s’emmarca en una convocatòria altament competitiva amb municipis d’arreu de Catalunya.
La portaveu de l’equip de govern i tinenta d’alcaldia de l’àrea de Territori, Gemma Giménez, va explicar que la candidatura es presentarà entre el 7 i el 17 de juliol. L’acompanyaven, en una trobada informal amb la premsa, els també regidors Martí Pujadas i Rudy Benza. L’objectiu principal d’aquest pla és impulsar projectes integrals de transformació en tres grans àmbits: urbà, ecològic i climàtic, i sociocomunitari, amb la finalitat de millorar la qualitat de vida de la ciutadania i generar noves oportunitats. És imprescindible que cadascun d’aquests àmbits rebi, com a mínim, un 25% de la inversió.
Per què Sant Miquel?
L’Ajuntament ha analitzat tots els barris de la ciutat i ha conclòs que Sant Miquel és el que ofereix “més probabilitats o més possibilitats de garantia” per obtenir el finançament. Aquesta decisió es basa en una sèrie d’indicadors objectius i criteris establerts per la Llei de barris, entre els quals destaquen:
-
Indicadors baixos i necessitats específiques: el barri presenta un índex socioeconòmic territorial baix i una acumulació de necessitats específiques en els tres eixos de transformació.
-
Parc d’habitatges envellit: necessitats de rehabilitació energètica i millores d’accessibilitat.
-
Alta densitat residencial: és el barri amb més densitat de població de la ciutat.
-
Potencial de millora de l’espai públic: tot i tenir pocs espais nous, els existents presenten una gran capacitat de millora.
-
Connectivitat estratègica: permet connectar l’eix Colom amb el Palau d’Esports, l’estació de Granollers-Centre i el projecte Granollers Connecta Natura.
-
Concentració d’equipaments: acull l’estació de tren, el Palau d’Esports, un CAP, un centre cívic, el Museu de Ciències Naturals i un equipament cultural.
Aquesta elecció no només busca dignificar el mateix barri, sinó també reforçar la connexió entre diferents zones de la ciutat i millorar una de les principals portes d’entrada a Granollers.
Finançament i ambició del projecte
Per als municipis de més de 50.000 habitants com Granollers, la convocatòria permet presentar projectes d’entre 6 i 25 milions d’euros. La Generalitat finançarà el 50% del cost total, mentre que l’altre 50% haurà de ser aportat per l’Ajuntament, que podrà recórrer a fons propis, de la Diputació, d’Europa o d’altres línies de finançament de la Generalitat.
El projecte de Granollers se situarà “a la franja alta” del pressupost, fet que implicaria una inversió municipal aproximada d’entre 1,5 i 2 milions d’euros anuals durant els 5 o 7 anys d’execució, una xifra que es considera “assumible”.
Altes expectatives, però amb prudència
La competència és elevada. En la convocatòria anterior, dels 83 projectes presentats a tot Catalunya, només 20 van resultar beneficiaris. Per a aquesta segona edició, s’espera la participació d’entre 100 i 120 municipis, incloent-hi aquells que van quedar exclosos anteriorment.
L’Ajuntament és conscient que el seu projecte haurà d’obtenir una puntuació molt alta, ja que els indicadors de vulnerabilitat —que representen el 30% dels criteris d’avaluació— de Sant Miquel poden ser menys crítics que els d’altres barris catalans. La memòria del projecte és clau, ja que representa el 50% de la puntuació total.
Tot i la confiança en la candidatura, les autoritats municipals mantenen una actitud prudent i eviten generar expectatives excessives.
El precedent del Pla de Barris al Congost
Granollers ja es va beneficiar d’un Pla de Barris al barri del Congost entre els anys 2006 i 2010, durant el període en què el tripartit d’esquerres governava la Generalitat.
En aquella etapa es van invertir un total de 15 milions d’euros (7 milions aportats per la Generalitat), que van permetre transformacions significatives com la remodelació de la plaça de la Llibertat, millores d’accessibilitat i actuacions al pavelló esportiu del Congost.
Si Granollers és seleccionada, la implementació del projecte començaria a partir de l’1 de gener de 2027, amb un període d’execució de cinc anys ampliable fins a set. Inicialment es crearia una oficina del Pla de Barris per gestionar el projecte i mantenir la relació amb la comunitat.
En cas de no obtenir la subvenció, l’Ajuntament ha assegurat que continuarà invertint a Sant Miquel i en altres barris, tot i que la dimensió dels projectes seria necessàriament menor en no disposar d’aquest finançament addicional de la Generalitat. També es contempla la possibilitat de presentar altres barris en futures convocatòries, previstes per als anys 2027, 2028 i 2029, o bé participar en projectes supramunicipals.