L’onada de calor deixa 43 morts a Catalunya en només quatre dies

L'onada de calor està afectant a tot Catalunya

La primera gran onada de calor de l’estiu ha deixat un balanç dramàtic a Catalunya. Entre diumenge i dimecres, un total de 43 persones han mort per causes atribuïbles a les altes temperatures, segons les dades del Sistema de Monitoratge de la Mortalitat Diària (MoMo) de l’Institut de Salut Carlos III. Es tracta del pitjor inici d’estiu registrat des que es van començar a recopilar aquestes dades l’any 2015.

La xifra suposa un increment sense precedents respecte als anys anteriors. Fins ara, el pitjor registre després de la festivitat de Sant Joan corresponia a l’any 2022, quan es van comptabilitzar 14 defuncions en el mateix període. Aquest any, en només quatre dies, la xifra pràcticament s’ha triplicat, reflectint la intensitat d’un episodi de calor extrema que ha afectat no només Catalunya, sinó també bona part del sud d’Europa.

L’episodi va començar diumenge passat i va finalitzar oficialment aquest dimecres, quan el Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) va donar per acabada la primera onada de calor de l’any. Durant aquells dies es van assolir temperatures superiors als 40 graus en diversos punts de les comarques de Ponent. A la ciutat de Lleida es van registrar 40,9 graus, mentre que Alcarràs va arribar als 40,7. A això s’hi van afegir nits especialment xafogoses, amb temperatures mínimes per sobre dels 24 graus en zones com Montserrat o el barri del Raval de Barcelona, impedint el descans i augmentant el risc per a les persones més vulnerables.

L’impacte sanitari també ha estat molt significatiu. El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) va atendre durant aquests quatre dies 208 persones amb problemes relacionats amb la calor. Més de la meitat van necessitar ser traslladades en ambulància a centres hospitalaris, mentre que la resta van ser ateses a través del servei telefònic 061 Salut Respon.

Els especialistes recorden que les víctimes d’aquests episodis solen concentrar-se entre persones d’edat avançada, pacients amb malalties cròniques o ciutadans especialment vulnerables, tot i que les altes temperatures també poden provocar cops de calor en persones joves si fan activitat física intensa o romanen durant molta estona al sol sense una hidratació adequada.

La preocupació no es limita únicament a la salut pública. La calor extrema ha elevat considerablement el risc d’incendis forestals a tot Catalunya. De fet, durant aquesta mateixa setmana s’han registrat diversos focs simultanis, entre els quals destaca l’incendi de Sant Quirze Safaja, que va obligar al tancament preventiu de Sant Miquel del Fai. Els Bombers de la Generalitat mantenen reforçats els seus efectius a les regions amb més risc, especialment a Lleida, Tarragona, les Terres de l’Ebre i part de la Catalunya Central.

Tot i que el descens de les temperatures previst per als pròxims dies permetrà alleujar parcialment la situació, les autoritats sanitàries insisteixen que el risc no desapareix de manera immediata. Mantenir una correcta hidratació, evitar l’exposició al sol durant les hores centrals del dia, reduir l’activitat física intensa i prestar una atenció especial a les persones grans continuen sent les principals recomanacions per prevenir nous casos.